Nieuwe fiets kopen

Fiets zoeken

Stalen rossen in ons assortiment:

Fietsverlichting, alles wat je moet weten

Fietsverlichting wordt gevoerd om in het donker de weg te kunnen vinden, maar bovenal is het natuurlijk verplicht tijdens schemering en in het donker. Wat zijn nou precies de regels met betrekking tot fietsverlichting en wat voor verschillende fietslampen zijn er nou precies? Wij zochten alles over fietsverlichting voor je uit.
 

Wanneer moet je licht voeren? Soorten fietsverlichting
Wat voor licht moet je voeren? Dynamo's
Boetes                                                       

Wanneer moet je licht voeren?

Veel mensen voeren hun licht niet zolang ze zelf het gevoel hebben dat ze nog genoeg zien. Deze vuistregel is niet geheel juist. Om te weten wanneer de schemering begint en eindigt, kan er beter naar de straatverlichting gekeken worden. De exacte momenten dat een fietser zijn of haar verlichting moet voeren zijn als volgt:

  • ’s nachts
  • overdag bij schemering
  • overdag bij slecht zicht zoals bijvoorbeeld bij mist

Wat voor licht moet je voeren?

De verlichting bestaat uit lampen en reflectoren op de fiets. De reflectoren dienen altijd op de fiets aanwezig te zijn. Je mag lampjes gebruiken die gemonteerd zijn aan de fiets, maar je mag ook voor een losse variant kiezen. Verder zijn de eisen met betrekking tot de lampen en reflectoren als volgt:

Algemene regels fietsverlichting:

  • Een fiets moet een witte of gele koplamp voeren
  • De achterlicht van je stalen ros moet rood zijn
  • De lampjes moeten recht vooruit  (of achteruit) schijnen
  • De lampjes mogen niet knipperen en niet verblindend zijn

Speciaal voor losse lampjes:

  • De losse lampjes mogen alleen op het bovenlichaam, dus niet op hoofd, armen of benen
  • Losse lampjes mogen aan je kleding of tas worden bevestigd
  • De losse lampjes moeten goed zichtbaar zijn, zorg dus dat er niets overheen hangt.
  • De lampjes mogen niet teveel heen-en-weer bewegen.

Regels voor reflectoren:

  • Elke fiets dient een rode reflector (geen driehoek) achterop de fiets te hebben
  • Er dienen gele reflectoren op de trappers gemonteerd te zijn
  • Op de banden of velgen moeten cirkelvormige reflectoren zitten.
Een uitzondering is een fiets die meer dan twee wielen waarvan 1 voorwiel heeft en breder is dan 0.75 meter moet aan de voorkant ook voorzien zijn van een naar voren gerichte witte reflector.  Het voeren van extra reflectoren op bijvoorbeeld de fietstas is niet verboden. Deze dienen dan wel wit of geel te zijn. 
 
Richtingaanwijzers op de fiets:
Hoewel het niet vaak wordt gevoerd, mag een fiets vier ambergele richtingaanwijzers voeren, waarvan twee aan de voorkant en twee aan de achterkant.

Boetes

Hoewel het niet verplicht is om je fiets regelmatig te laten keuren, heb de je kans op een boete indien je fiets niet aan de eisen voldoet. Bij fietslampen en reflectoren krijg je een boete wanneer je:

  • In het donker, schemer of slecht zicht fietst zonder je voor of achterlicht aan te hebben. Boete: €40.
  • Rijdt zonder de verplichte reflectoren op je fiets (achterkant, op de trappers en op de wielen / banden). Boete €20.
  • Een fietslamp voert die knippert, niet goed zichtbaar is, een verkeerde kleur heeft of niet juist geplaatst is. Boete €40.

Soorten fietsverlichting

Fietsverlichting is in veel verschillende varianten verkrijgbaar. Zo zijn fietslampen op batterij in combinatie met LED lampjes op dit moment erg populair. Ook zijn natuurlijk de vaste fietslampen met dynamo niet weg te denken uit het straatbeeld. Welke soorten verlichting zijn er nou allemaal precies en wat is het verschil?

De verschillende lampen bestaan over het algemeen uit LED- of gloeilampjes. De laatst genoemde maakt steeds vaker plaats voor een halogeenlamp. De LED lampjes zie je steeds vaker in het straatbeeld, omdat deze energiezuiniger zijn. Daarnaast gaan LED lampjes over het algemeen het langst mee. Het nadeel is echter dat de gehele behuizing vervangen moet worden indien ze kapot gaan. Gloeilampen zijn wel vervangbaar en kunnen in theorie tienduizenden branduren mee gaan. De halogeenlampen zijn dan wel helder, maar gaan over het algemeen slechts 50 tot 100 uur mee. De stroomvoorziening komt uit batterijen, accu’s of worden via een dynamo geleverd.

De batterijverlichting blijft stijgen in populariteit. Het voordeel is dat ze erg licht zijn en makkelijk zijn los te koppelen van de fiets. Ook zijn ze minder kwetsbaar omdat er geen gevoelige bedrading nodig is. Echter zijn er ook bij deze types fietsverlichting problemen.

  • De batterijen moeten op tijd vervangen of opgeladen worden. 
  • Er zijn lampjes van slechte kwaliteit op de markt. Vooral de compacte versies met knoopcellen willen regelmatig sneuvelen.
  • Als je ze laat zitten is de kans groot dat iemand anders ze in “bruikleen” neemt. Daarentegen is de kans groot dat ze in je jaszak per ongeluk aangaan. 
De moderne verlichting kunnen door de nieuwe technologieën als halogeen- en LED verlichting ook daadwerkelijk het wegdek verlichting. De andere verlichting is er enkel om zichtbaar te zijn. Hierbij is het wel belangrijk om op te letten dat de lamp niet verkeerd staat afgesteld waardoor je een tegenligger kan verblinden. Dit probleem komt regelmatig bij nieuwe fietsen voor en het is dus verstandig om dit te controleren. 

Dynamo's

Er zijn verschillende dynamo's op de markt. De dynamo’s zijn in te delen in twee groepen, de traditionele dynamo's en de naafdynamo's. Hieronder het verschil:

Traditionele dynamo's
De traditionele dynamo’s zijn populair omdat ze veel gewicht besparen. Deze zorgen door middel van wrijving tegen het wiel voor energie. Deze dynamo’s worden steeds minder gebruikt vanwege de nadelen:

  • De bedrading is kwetsbaar
  • De dynamo zorgt voor veel weerstand en maakt het trappen zwaarder
  • De dynamo maakt veel lawaai
  • Juist in zware omstandigheden zoals regen en ijs wanneer opvallen extra belangrijk is  laat de dynamo het vaak afweten.

Naafdynamo's
De naafdynamo is erg populair, omdat ze het meest efficiënt zijn. Ze zitten in één van de wielen gemonteerd, en wekken op deze manier stroom op. De naafdynamo’s zijn betrouwbaarder dan de traditionele dynamo’s en geven beduidend minder weerstand. Verder zijn ze geruisloos, waardoor ze van alle praktische problemen van de traditionele dynamo’s geen last hebben. 

Mocht je nog beter willen opvallen, dan is er volop reflecterende kleding te krijg zoals vesten en jassen. Met name bij regenkleding kan het verstandig zijn om te kijken naar regenkleding met daarop extra reflectoren.